Har du ømme muskler efter din træning?

Oplever du efter en god omgang træning, at du er øm i dine muskler? Så vær helt rolig. Det er en normal tilstand at være i efter en hård træning. Dog er det mindre behageligt og kan hæmme resten af dagen. Det findes der heldigvis råd for.

Undgå ømhed efter træning

Ømhed i muskler og led forekommer af to omgange. Den første omgang opstår efter træningen og skyldes en ophobning af affaldsstoffer, som sker, når musklerne trættes ved fysisk hårdt arbejde, uden at der kommer ilt til musklerne. Det vil føles som om, at musklerne syrer til. Efter nogle timer kommer anden omgang. Denne opstår på grund af en nedbrydning, hvor muskelfibre og bindevæv er blevet beskadiget. Denne ømhed kan varer ved i op til flere dage.

 

Efter en hård og god omgang træning er det nok ikke lige mere træning, vi synes lyder mest tiltalende. Men for at imødegå de meget ømme muskler, kan det faktisk være en god idé at lave en let omgang træning. Med en let træning menes der blot en rask gåtur, hvilken faktisk kan være med til at nedsætte muskelømheden og hævelsen med op til 40 procent.

 

Derudover kan det også være en rigtig god idé at få masseret sine muskler, således de får lettere ved at undgå hævning. Med en omgang massage er musklerne også bedre til at komme sig igen efter træningen. Og så er det jo ingen hemmelig, at det at strække ud også altid er godt.

 

Med en foam roller bliver du i stand til at kombinere massagen med det at strække ud. En foam roller gør det nemt for dig at løsne op i musklerne, og så er den super nem at anvende – også i hjemmet. Du finder blot en plads og begynder at lave de rullende bevægelser. Det vil sige, at du selv bestemmer sværhedsgraden af øvelserne.

 

Shop din foam roller online

Hos Billig-fitness.dk kan du finde et stort udvalg af foam rollers til fordelagtige priser. Her er du sikret kvalitet for pengene og muligheden for at finde det rette match.

Her er skolen til dig, der elsker idræt

Han herred efterskole er en idrætsefterskole beliggende i Nordjylland i Danmark. Efterskolen er for de energiske børn og teenagere, der ønsker at kombinere deres skolegang med idræt. Er du f.eks. en dreng eller en pige, der går op i fodbold, håndbold eller spring, så er Han Herred Efterskole den oplagte mulighed. På efterskolen kan du selv være med til at vælge, hvilke fag du gerne vil beskæftige dig med under dit ophold. Du får altså selv lov til at udarbejde dit skoleskema i fællesskab med efterskolens ledere og lærere, og du skulle dermed gerne få meget mere lyst til at udvikle dig i fællesskab med andre elever, der har de samme interesser som dig selv.

 

Hvorfor er det en god idé at gå på efterskole?

Som sagt får du masser af medbestemmelse på din efterskole, hvilket også er med til at give dig ansvar og skabe det helt rigtige læringsmiljø for lige præcis dig. I forhold til skole er det vigtigt at føle sig motiveret og føle, at man kan finde ud af det, som man laver. Dog er der masser af hjælp at hente på en efterskole, hvor dine lærere altid står til rådighed, og du er ligeledes omgivet af elever og venner, der gennemgår det samme forløb som dig. På en efterskole er der masser af socialt sammenværd, og det kan næsten garanteres, at du vil falde godt til og aldrig føle dig alene.

 

Er du klar?

Ønsker du at være en del af et helt fantastisk fællesskab, og er du klar til at få dig en masse nye bekendtskaber, så tag et kig på Han Herred Efterskole – her kan dine drømme realiseres, og du vil lære at stå på egne ben. At blive en bedre udgave af sig selv handler i høj grad om at have masser af kærlighed at dele ud af. Her får du en oplevelse, som du aldrig glemmer, evige venskaber og masser af muligheder for at styrke dig selv lige præcis inden for dit område. Held og lykke!

Undgå at vabler sætter en stopper for din træning

Det er ikke en fremmed fornemmelse for mange som træner flere gange om ugen, når man efter en hård omgang træning begynder at få vabler på både hænder og fødder. Vablerne på hænderne kommer, når de tunge vægte slider på ens håndflader, imens vablerne på fødderne primært kommer, hvis man har brugt for lang tid på løbebåndet med noget forkert fodtøj. For mange virker det måske som en fjollet undskyldning, når man siger, at man ikke kan komme ned og træne på grund af vabler. Men selvom de er små, så er de meget smertefulde, og vablerne bliver kun værre, hvis man fortsætter med at træne. Der findes dog både remedier man kan benytte for at fjerne vablerne, og undgå at man får dem til at starte med.

Fingerbandage eller vabelplaster

Når man her fået en irriterende vabel på tåen, hælen eller fingrene men alligevel vil træne, kan man sagtens, det kræver bare at køber en eller to ting. Med fingerbandage kan man beskytte sin vabel, så det ikke gør ondt, når man løfter vægtende, hvilket også gælder for vabelplasteret. Vabelplasteret fungerer bedst på fødderne, da det skal blive siddende indtil vablen er væk. Læs mere her.

Træn med handsker

Hvis man vil undgå at få vabler i hænderne, når man løfter vægte, kan man købe vægtløfter handsker som også er med til at give støtte til håndleddet. Når man har disse handsker på vil ens hænder ikke slidt i samme grad, hvilket gør at man ikke får vabler.

Få testet hvilke løbesko du skal have

Mange oplever at de får vabler på fødderne, når man har købt et par nye sko, og derfor skal de i mange tilfælde blot gås til. Nogle gange bliver de dog ved at gnave, og det kan derfor godt betale sig at få testet ens fødder, inden man bestemmer sig for et par sko.

Sådan får du motion i det daglige

De fleste af os ved godt, hvor mange skridt man skal gå om dagen, og hvor meget motion man skal eller bør dyrke. Alligevel er det meget langt fra os alle, der får gjort dette, og det kan da også være svært at få det hele til at hænge sammen i en travl hverdag. Især hvis man har børn, vil man nok opleve at man kan blive særdeles udfordret på at finde den fornødne tid til at dyrke den motion, man gerne villle.

Det handler derfor i højere grad om at tænke motion som en del af dagligdagen, og ikke tænke på det som noget der skal planlægges og klares på bestemte tidspunkter. Det er dejligt at være i fitnesscenter, det i hvert fald en god fornemmelse efterfølgende. Det er dog langt fra den eneste måde at få motion på, og i stedet for at tænke, at man SKAL ud og løbe et par gange om ugen, så tænk på at være aktiv en time om dagen med dine børn.

Man skal yde før man kan nyde

I stedet for at købe et NBA2k til PlayStation, så køb en basketball kurv, i stedet for at købe Fifa, så køb et fodboldmål træf de aktive valg, både for din egen sundheds skyld, men i høj grad også for dit barns. Hvis du ikke kan overbevise dit barn om erstatte, så suppler. Opsæt nogle regler for hvor meget i skal bevæge jer, får i kan slappe af. Det kunne være at i aftalte at en halv times fodbold i haven gav adgang til en time med spillet på Playstation’en, eller at man for at se en times Netflix skal der altså lige scores 30 point i basket. Reglerne kan i lave som de passer til jeres familie og til barnets alder naturligvis. Det kan også sagtens være, at der slet ikke skal nogen regler til – der er ikke to familier der er ens – men ens for mange er dog, at de bevæger sig for lidt.

Børn har brug for at bevæge sig, og generelt bevæger de sig mindre og mindre, og det gør de voksne i høj grad også. I stedet for at skemalægge tilværelsen, så lad motion bliver en helt naturlig del af jeres dagligdag.

Guide – de bedste tidspunkter for indtagelse af proteinpulver

I takt med det større fokus, der er kommet på træning, sund livsstil, varieret kost og et godt helbred er der også kommet en stigende interesse for proteinpulver. Det er et spørgsmål om, hvilke tidspunkter, der er bedst at indtage det berømte pulver, og hvornår man får mest ud af virkningen.
Læs med i nedenstående guide og find ud af, hvilke fire tidspunkter, der gør sig gældende for indtagelse af proteinpulver.

Om morgenen – Når du vågner

Når du vågner om morgenen, har din krop ikke fået mad i 8 timer, og derfor er det vigtigt at tilføre protein, men selvfølgelig også kulhydrater og sundt fedt, til kroppen. Det anbefales, at man indtager 1-2 spsk. proteinpulver om morgenen i forbindelse med sin morgenmad. Det kan fx være i sin juice eller smoothie, hvor man her også får sundt fedt i form af avocado og nødder og en skive knækbrød med magert kødpålæg for at få kulhydrater. Proteinpulver gør sig yderst gavnligt til de morgener, hvor man er på farten og har travlt, da det er hurtigt optageligt og kroppen herved effektivt får noget at forbrænde.

Før træning

Skal du træne, er det vigtigt, at din krop har nogle proteiner at forbrænde, da det er én af de vigtige byggesten for kroppens virkning. Indtag derfor omkring 20 gram proteinpulver i en sund shake, og prøv evt. dem med frugt- eller chokoladesmag, og husk at indtage det 45 minutter inden træning, så det kan nå at blive optaget i kroppen. Indtag samtidig kulhydrater i form af fx druesukker, så din krop samtidig får et skud hurtig energi.

Efter endt træning

Når din krop har været udsat for hård træning, har den brug for nye proteiner og er meget modtagelig for næring. Indtag derfor mellem 20-40 gram proteinpulver lige efter endt træning i kombination med nogle kulhydrater fx en banan, så din krop hurtigt kan opbygge muskelmasse.

Inden sengetid

Der er forskel på din type proteinpulver, du skal indtage, inden sengetid. Det er vigtigt at sørge for, at det er et langsomoptagelig protein, da du de næste 8 timer ikke kommer til at bevæge dig og forbrænde effektivt.

Kilde: SupLab

7 måder cykling vil gøre dig sundere

Alle er næsten klar over at generel motion kan give flere positive fordele, både sundhedsmæssigt og omkring hele din livsenergi og motivation. Vi har derfor her på siden kigget mere på specifikt cykling for, at blive klogere på denne og hvilke sundhedsmæssige fordele, du kan tillegne dig ved regelmæssigt at anvende denne motionsform.

Bliv smartere:

Flere studier har vist at ved regelmæssig cykling kan du give din hjernekapacitet et positivt boost og blive endnu mere skarp til daglig, som kan komme dig til gode på bl.a. jobbet eller studiet. Det kan også hjælpe med at holde Alzheimers væk og hjælpe flere med at overkomme forskellige mentale sygdomme.

Komme tilbage fra en skade:

Generelt er cykling en mere mild motionsform, for dine led og dine knæ og du kan derfor blive ved længere tid og have større chancer for, at undgå skader ved denne motionsform. Det er derfor også en oplagt motionsform at anvende, hvis du kommer tilbage fra en skade, eller du generelt har svage led og knæ.

Bedre hjerte:

Cykling er godt for dit hjerte. Ikke kun fordi du nyder at anvende din cykel, men også fordi studier har vist, at ved regelmæssig cykling kan du helt undgå og formindske dine chancer for, at udvikle højt blodtryk og andre hjertesygdomme.

Bedre selvværd:

God motion og en flottere trænet krop kan på sigt opbygge dit selvværd og selvtillid betydeligt. Undersøgelser har da også vist, at folk generelt foretrækker en aktiv partner og at hele 23% ville foretrække en cyklist, hvis de skulle vælge en person at tage på blind date med.

Vægttab:

Cykling er en motionsform med en høj forbrænding og det er derfor en oplagt måde, at opnå sit ønskede vægttab på. Det er dog her vigtigt også at have fokus på sin kost for at opnå dette.

Undgå kræft:

Ved at holde en sund vægt og motionere regelmæssigt, med en god kostplan, kan og vil reducere dine chancer for, at udvikle forskellige kræftformer betydeligt.

Lev længere:

Flere undersøgelser og studier har vist at regelmæssig cykling kan forlænge din levetid med flere måneder eller flere år. Det er derfor en god måde at holde sig aktiv på, især for ældre og er noget der kan give mere levetid og mere livsglæde.

spinningcykel

Sådan kommer du i gang med træning på en spinningcykel 

Spinning er en meget effektiv motionsform til at holde sig i god form. Der bliver brændt masser af energi af, og mange får et både fysisk og psykisk boost ud af det. Samtidig er det en skånsom træningsform, hvor der ikke er så stor risiko for skader, da der ikke er så stor belastning på f.eks. knæ, som der kan være ved andre motionsformer. Det er en god måde at træne på, hvis man har en travl hverdag, hvor det er svært at finde meget tid til træning. Med spinning forbrænder du mange kalorier på kort tid, og du kan derfor nøjes med en time et par gange i ugen. Samtidig får du trænet både konditionen, baller, lår, ryg og mave.

Sådan foregår spinning

I fitnesscentre bliver holdet ledt gennem træningen af en instruktør, som sidder med front mod alle deltagerne. Der spinnes i et energifyldt tempo til inspirerende musik. Du styrer selv, hvor hård træningen skal være, da belastningen indstilles på din egen cykel. De fleste spinningtimer køres med intervaltræning, så du når ikke at komme til at kede dig i løbet af træningen. Det vil sige, at der hele tiden bliver ændret i tempo, belastning og om du sidder ned eller står op. En spinningtime byder altså på træning i et højt tempo med en god energi, mens sveden driver, og kalorierne fordufter. For at komme i gang skal du bruge et par spinningsko, som kan klikkes fast i pedalerne samt et par cykelbukser med pude, så du ikke får ondt af at sidde i sadlen.

Få din egen spinningcykel

Hvis du har mod på at starte med at spinne men egentlig helst vil træne hjemme, så kan du også købe din egen spinningcykel. Med startpriser fra et par tusinde kroner er det opnåeligt for de fleste at få deres egen spinningcykel. Det giver en frihed til at træne, når du har tid og lyst, og måske inspirerer den øgede tilgængelighed endda til et par ekstra ture i ugen. Pris og kvalitet følges dog ad, og de billigste cykler vil ikke stå helt så stabilt som de lidt dyrere, og der kan også være forskel på, hvor meget information cykelcomputeren kan give dig.

hurtigt lån

Boost din træning med en personlig træner

Mange danskere er i dag medlem i et træningscenter. Det er dog ikke alle af medlemmerne, som kommer af sted og slet ikke regelmæssigt. Mange af dem melder sig ind i løbet af januar i håb om at kunne realisere sit nytårsfortsæt, som typisk handler om at blive badetøjsklar til sommer, fordi fitnesscentrene lokker med gode indmeldingstilbud. Det lykkes dog de færreste at holde motivationen oppe i mere end de første uger, og de stopper til sidst helt med at træne og kommer med dårlige undskyldninger i stedet for at komme af sted. Her kunne en personlig træner være en god løsning på ens manglende motivation.

En personlig træner kan hjælpe dig med mange ting

Det er ikke kun træningen, som en personlig træner vil kunne hjælpe med. De fleste kan nemlig også hjælpe med, at man får spist de rette ting, så træningen ikke er spildt. De hjælper med at finde og udarbejde en kostplan, som passer specifikt til dig, så du sørger for at spise rigtigt i forhold til målet med træningen. På den måde kan man skabe og se resultater hurtigere, hvilket også er en vigtig faktor, når det gælder om at skulle holde motivationen oppe.

 

Der er også stor forskel på forløbene hos en personlig træner. Nogle vælger at have et forløb, som strækker sig over lang tid, og andre ønsker et kortere men meget resultatpræget forløb. Der er altså mange muligheder for at komme i gang med træningen, som i sidste ende er en god investering for din krop, helbred og fremtid.

Lad ikke økonomien stoppe dig

Ønsker du et forløb hos en personlig træner men kan ikke finde pladsen i budgettet til det, så skal du ikke lade økonomien stoppe dig. Træningen gør kroppen sundere, hvilket resulterer i en overskudspræget hverdag og bedre humør. Lån penge til et forløb hos en personlig træner, som du i sidste ende helt sikkert ikke vil fortryde.

Den ultimative guide til vægttab for travle karrieremennesker

Alle kan tabe sig og se godt ud ligegyldigt, hvor travl en hverdag du har. Der er dog mange, som fejler i forsøget på at blive fit og se godt ud. De personer som fejler i forsøget vil ofte komme med undskyldninger som; jeg har ikke tid, jeg har ikke generne til at tabe mig eller man kan kun tabe sig, hvis man ikke laver andet end at træne.

Det gode er:

Ingen af de undskyldninger er sande.

Det kræver mere planlægning at tabe sig, når man har travlt, men det kan sagtens lade sig gøre. Det behøver ikke tage alt din tid, gør dig sindssyg eller efterlade dig som en zombie. I denne artikel vil du lære, hvordan du gør.

Continue reading