Sådan kommer du i mål med din træning

Det er ikke nogen hemmelighed, at der er mange af os der i dag føler os tiltrukket af den træningsbølge, som der skyller ind over os på nuværende tidspunkt. Mere end nogensinde før hører vi om sundhed, gode vaner og måder, hvorpå vi kan blive en bedre udgave af os selv med et forbedret helbred, og det er noget, der kan smitte af på den måde, som vi lever vores liv på. Ofte viser det sig nemlig, at der kun skal nogle ganske få ændringer til, førend både vores psykiske tilstand og vores fysiske form mærker nogle betydelige forbedringer.

Lad dig rive med at energien i naturen

Det vil sige, at det godt kan betale sig at lade sig rive med af sundhedsbølgen. Det er således bare med at finde løbeskoene frem og komme i gang med træningen. Og det er heldigvis ganske let. I dag er der nemlig flere, der er begyndt at tage de mange gode stier og grønne områder i brug, som der findes rundt omkring i landet. Det er derfor ikke sjældent, at man støder på diverse motionister i form af blandt andet cyklister og løbere på de helt små stier. Naturen kan nemlig virke opkvikkende og energigivende, og derfor er der mange, der bruger den som motivation til at komme i gang.

Husk at din kost også skal følge med din træning

Dog skal man være opmærksom på, at træning ikke er alt. Selvom der er mange, der snakker om, hvor vigtigt det er at træne jævnligt og få pulsen i vejret gerne minimum 20 minutter hver dag, så er det ikke det hele. Træningen skal nemlig gerne suppleres med en sund livsstil, når det kommer til den mad, som man spiser. Og det betyder, at man skal have mindst lige så stort et fokus på for eksempel proteiner, når man tilbereder sin mad.

Få leveret sund mad og slip for bekymringerne med tilberedning

Det er der ikke mange, der ved så meget om, og derfor kan det synes som en stor mundfuld at tilberede det helt sunde og givende måltid fyldt med proteiner og vitaminer. Dog findes der heldigvis en løsning på det problem. I dag er det nemlig muligt med catering i hele Danmark, og det betyder, at du ganske let kan få bragt den mad ud, som du gerne vil indtage, når du vil forbedre din fysiske og psykiske fremtoning.

Hav fokus på grønne alternativer og mere magert kød

Det eneste, du skal gøre, er at tage et kig online og finde ud af, hvor du kan finde den mad, som du efterspørger. Og her er det vigtigt, at du især går efter de grønne alternativer og det magre kød. På den måde kommer du nemlig tættere på dine mål med din krop og dit helbred. Når du spiser sundt mad hver dag, vil du desuden også opleve, hvordan dit energiniveau øges, og derfor vil du have en større lyst til at gennemføre motionen.

proteindrik

Proteinpulver – det vigtigste træningsudstyr

Mange fitness og sportsudøvere sværger til proteinpulver. De anvender dette som et af de vigtigste stykker træningsudstyr. Men hvad er proteinpulver egentlig, hvem skal tage det, hvordan og hvornår skal man tage det, og er det overhovedet sundt?

Hvad er proteinpulver?

Proteinpulver, er som navnet antyder, pulver med et højt indhold af protein. I det proteinpulver vi kender i dag er det primært valleprotein fra komælk der bruges. Vallen gennemgår en lang rejse, før det bliver til proteinpulver, her bliver det omdannet fra valle til pulver, samt tilsat en smagsvariant.

Proteinpulver vil typisk indeholde mellem 70% og 85%, dog kan tallene variere en smule alt efter hvilket produkt du køber, så husk at se på det på pågældende produkt.

Har du brug for proteinpulver?

Hvis du har et højt aktivitetsniveau og du ikke får nok protein gennem din kost, kan proteinpulver være en løsning for dig. Du får masser af protein gennem almindelige fødevarer såsom fisk, bønner og kød, men for nogle mennesker er det nødvendigt at booste proteinindtaget lidt ekstra. Du har brug for protein til dine muskler, især hvis du træner meget. Husk at proteinpulveret ikke må gå ind og erstatte rigtigt mad, da kroppen har brug for alle de næringsstoffer du får via en varieret kost.

Fordele for dig

Proteinpulver vil hjælpe dig med at opbygge muskelmasse, men du skal selvfølgelig stadig gøre den største del af arbejdet selv. Proteinpulveret hjælper dig blot på vej. Samtidig bliver du mæt af proteinpulver, så hvis du går og bliver sulten, og småsnacker I løbet af dagen, kan proteinpulveret hjælpe dig til at blive ordentligt mæt.

Du kan få proteinpulver i mange forskellige smagsvarianter. De mest almindelige er chokolade, jordbær, banan, vanilje, blåbær, hindbær og citron. Derfor er der helt sikkert også et produkt der passer til dine smagsløg.  Hos nogle forhandlere kan du købe små prøvepakker med forskellige smagsvarianter, så du kan finde den eller dem du bedst kan lide, inden du køber en stor pakke.

Ulemper for dig

Hvis du gerne vil opnå et vægttab, kan proteinpulver være en forkert vej for dig. Du kan nemlig være uheldig at tage på, hvis du får for meget protein. Der sker nemlig det at kroppen omdanner overskydende protein til fedt. Derfor skal du være opmærksom på at du ikke får for meget protein. Dette vil typisk ske hvis du både indtager mange proteiner i din kost, og supplerer med pulveret.

Hvis du er laktoseintolerant, eller mælkeallergiker skal du være forsigtig med hvilket proteinpulver du køber, da meget proteinpulver jo er lavet af komælksvalle.

Hvornår og hvordan?

Du kan indtage proteinpulver enten før, under eller efter din træning, det er egentlig op til dig selv. Nogle mener at du får bedst udbytte af at tage det ca. 30 minutter efter din træning, mens andre mener at det sådan set er lidt lige meget hvornår på døgnet du tager det.

Så kommer vi til – hvordan skal du indtage proteinpulver? Nogle vælger simpelthen bare at blande pulveret op med vand, og herefter drikke det. Hvis du ønsker en lidt tykkere konsistent, kan du også blande pulveret op med mælk, sørg for at pulveret er helt opløst, både i vand og i mælk.

Læs mere på dette link.

protein

Forskellige måder at implementere proteinpulver i din kost

For mange er det vigtigt at de kan se resultater, når de træner. De vil gerne have, at deres kroppe står skarpt og flot, og at de føler at de udvikler sig. Den bedste måde at gøre dette på er selvfølgelig med regelmæssig og grundig træning.

Men når det så er sagt, så er der flere måder, man kan booste sine muskler og sin udvikling på. Proteinpulver er en af de sundeste og mest populære løsninger. Protein er musklernes byggestof. Spiser man ekstra af det, vil musklerne derfor have mere at arbejde med.

Lidt om proteinpulver

Når man køber proteinpulver, så køber man typisk pulveret i store pakker, så man har en masse til rådighed. Proteinpulver kan desuden komme i forskellige versioner; noget smager ikke af noget, mens andet er tilsat smag af for eksempel jordbær, chokolade eller banan. Find masser af produkter på billigstprotein.dk.

Proteinpulver smager dog ikke særlig godt helt rent – heller ikke selvom det er tilsat en smag. Derfor er det for mange en god idé at bruge proteinpulveret i noget andet, eller på én eller anden måde at implementere det i noget mad. Det kommer der gode råd og tips til her.

Den klassiske løsning – lav en proteinshake

En proteinshake er sikkert noget, som mange af os har set de rigtig hardcore trænere gå rundt med nede i træningscentret. Det er noget, som rigtig mange tyr til, fordi det er nemt. Man kan lave shaken derhjemme og så have den med sig til træning, på arbejde eller i skole.

Når man laver en shake, så blandet man den typisk sammen med andre sunde og gavnende ting. Det kunne være grøntsager, havregryn eller noget frugt. Problemet med denne løsning er, at det alligevel tit ikke kommer til at smage fantastisk.

Put proteinpulver i pandekager

Dette er en lidt sjovere og mere hyggelig løsning. Det er også en mulighed for at lade den tilsatte smag af for eksempel chokolade eller banan komme til sin ret. Til gengæld kan problemet her være, at der ikke så tit er tid eller mulighed for at lave pandekager.

Egentlig er det meget nemt i sig selv. Man tilføjer blot proteinpulver til den klassiske opskrift, som man alligevel ville have brugt til at lave for eksempel bananpandekager eller amerikanske pandekager. Pulveret giver et lille boost og et element af sundhed, som rigtig mange godt kan lide.

Bag med proteinpulver

Dette her er en sjov udfordring. For det er faktisk muligt at bage rigtig fint bagværk med proteinpulver, og boller og brød bliver lige en lille smule sundere på denne facon. Her er det vigtigt at finde frem til en opskrift, hvor protein er afstemt godt i forhold til de andre ingredienser.

Både med denne løsning og med pandekagerne er ulempen, at man ikke får indtaget så meget protein som med en shake. Derfor er det vigtigt at agere ud fra, hvor meget protein man behøver og hvad ens ambitioner er.

Går du meget op i din træning? Så kan proteinpulver være en god ting

Det kan være svært at tænde for fjernsynet eller gå udenfor en dør, uden at møde reklamer for sundhed og træning. Det kan der naturligvis være mange grunde til, men det er vigtigt at motionere og bevæge sig regelmæssigt – gerne op til en time om dagen. Når man sørger for at motionere og holde sig i gang, kan man også sikre en sund og rask krop, som ikke bliver nær så generet af eksempelvis et stillesiddende arbejde. Jo stærkere en ryg og nakke man har, jo mere kan man også holde til. Er du en af dem, der går meget op i din træning, kan du med fordel investere i proteinpulver. Er du interesseret i at blive klogere på, hvordan proteinpulver kan gavne dig og din træning, så kan du blive meget klogere på det herunder.

Proteinpulver kan give dig en større effekt af træningen

Hvis du sørger for at holde din træning ved lige samtidig med, at du spiser sundt og varieret, så vil du hurtigt kunne se dit hårde arbejde i spejlet. Føler du dog, at din udvikling er gået lidt i stå, kan du med fordel forsøge at bruge proteinpulver som et supplerende kosttilskud. Bruger du proteinpulver, har du muligheden for at opnå en flot og stærk krop hurtigere, end hvis du ikke benytter det – og det er især fordi, det kan være svært at få den rette mængde protein til at opretholde musklernes størrelse. Køb proteinpulver her hvor du også kan blive meget klogere på, hvordan det kan påvirke din træning og din krop, så du kan få bedre resultater hurtigere.

Vælg mellem mange forskellige brands og smage

Hvis du ikke før har trænet med kosttilskud, vil du hurtigt opleve, at markedet er stort og derfor kan være forvirrende. Prøv eventuelt forskellige brands og smage så du kan finde noget, du synes om.

Her finder du den bedste opskrift på grillede kyllinger – perfekt til det store selskab på terrassen eller i haven!

Der findes simpelthen ikke noget bedre på en sommeraften end en hel kylling på grill og lækkert vejr, hvor man kan hygge sig med sine gæster og en dejlig kold øl, mens kyllingen hænger over grillen og bliver grillet på den helt rigtige møre og saftige måde. Samtidig kan man spise en masse lækkert mad med god samvittighed, da kylling har et lavt fedtindhold. Kylling indeholder samtidig masser af protein, som er en livsvigtig del af vores alles kost.

Tips til at lave den perfekte kylling på grillen

En hel kylling kan med fordel grilles i en kyllingeholder, som er let at grille i, med plads til grøntsager i bunden. Så får man med garanti mørt og saftigt kød, sprødt skind, samt lækkert tilbehør på en og samme tid.

Man kan også lægge kyllingen i en stegeholder eller gøre den flad ved at fjerne rygraden på kyllingen og brede kyllingen ud på grillen. Her skal man dog passe på, at der ikke drypper fedt og væske ned i selve grillen – til dette kan man bruge en drypbakke.

Noget man kan tilføje til sin kylling er, at man kan skærer brystet igennem og fylde det med eksempelvis mozzarella, tomater, bacon, hvidløg, eller hvad man ellers lige har lyst til at eksperimentere med – det tilføjer noget mere smag.

Sådan ved man, hvornår kyllingen er færdig

Kyllingen eller kyllingerne skal cirka have 45 minutter, men hvordan sikrer man, at kyllingen er helt færdigstegt? Kyllingen er færdigstegt, når kødet slipper benene. Det kan også være, at man har et stegetermometer, der kan give en besked på, hvornår den er færdig – så er man helt sikker på, at kyllingen er  helt gennemstegt.

proteinpulvere

De mange forskellige slags proteinpulvere – og forskellen på dem

Det er næsten umuligt i dag at snakke om træning og muskelopbygning uden ikke også at snakke om proteinpulvere. Proteinpulver er blevet et ekstremt populært træningsprodukt, som anvendes både af professionelle sportsudøvere samt af dedikere personer, som træner regelmæssigt og målrettet.
Der findes forskellige varianter af pulvere, som har hver sine fordele og gavnlige effekter.
Dem kan du læse nærmere om herunder.

Økologisk proteinpulver for dig der går op i sundhed

Når du vælger proteinpulver, der er økologisk, kan du være sikker på at få et produkt uden kunstige sødemidler og tilsætningsstoffer. Dette aspekt har stor betydning for din sundhed i og med, at proteinpulver typisk er et kosttilskud, som indtages hyppigt.
Økologisk proteinpulver kan blandt andet:

  • Øge din kropsvægt
  • Erstatte et måltid i en hektisk hverdag
  • Øge dit daglige proteinindtag
  • Anvendes i forbindelse med træning
  • Anvendes efter træning i forbindelse med muskelrestitution

Proteinpulver anvendes af mange, der styrketræner, da kosttilskuddet har en muskelopbyggende effekt.

Proteinpulvernes forskelligheder

Økologisk proteinpulver er ikke bare ét samlet produkt. Der findes en række forskellige varianter og udgaver fra flere forskellige brands – og det kan være svært at adskille dem fra hinanden.
Herunder kan du få indblik i en række af de faktorer, som adskiller produkterne fra hinanden.

Smag
Der findes et væld af forskellige smagsvarianter på markedet for proteinpulvere. Nogle kan mixes, mens andre er smagsneutrale.

Pris

Priserne på proteinpulvere kan variere meget og afhænger blandt andet af produktets ’renhed’. Des højere forekomst af ren proteinpulver i pakningen – des højere pris.

Kvalitet
I mange tilfælde hænger kvalitet sammen med pris. Kvaliteten af et proteinpulver kan bedømmes ud fra produktets indhold af ’rene’ proteinkilder. Des flere intakte proteiner der er tilstede, des lettere vil kroppen have ved at fordøje produktet og udnytte det som kilde til energi og muskelopbygning.

Kvaliteten af proteinpulver hænger sammen med, hvordan pulveret er forarbejdet og udviklet hos producenten.

Anvendelse

Proteinpulver er ikke kun forbeholdt sportsfolk, der træner på fast basis. I en travl hverdag hvor der ikke altid er tid til et solidt måltid, kan proteinpulver gå ind og erstatte et måltid. Visse produkter er udviklet med et specifikt næringsindhold til netop at fungere som erstatning for et måltid.

Proteinpulver kan i forbindelse med fysisk aktivitet anvendes både før og efter træning. I denne forbindelse er der udviklet proteinpulvere, som er tilsigtet at blive indtaget enten før eller efter træning.

Brand og producent
Der findes både danske og udenlandske producenter af proteinpulvere. Der kan være sundhedsmæssige fordele ved at vælge et dansk produkt, som er udviklet i henhold til gældende standarder.

Sådan vælger du dit proteinpulver

Når du kender til forskellene på de mange slags pulvere på markedet, kan du bedre træffe en beslutning om, hvilket produkt du ønsker at anvende.
Ved at vælge proteinpulver der er økologisk og udviklet af en dansk producent, undgår du automatisk risikoen for ’urent’ indhold. Dermed højnes indholdet af rene proteinkilder, hvilket din krop har optimal mulighed for at udnytte.
For at opnå den fulde effekt af proteinpulver, handler det om at gå efter de mest rene udgaver uden tilsætningsstoffer og kunstige sødemidler

Brug for ekstra proteiner?

Er det ved at være på tide, at du får tilført din krop en stor mængde proteiner? Og tænker du, at den bedste måde er at indtage en masse fisk? Så burde du besøge en af Danmarks bedste sushi restauranter, som du finder på Bryggen. Læs mere om det lige her.

Selvforkælelse

Vil du gerne forkæle dig selv, din krop og dit sind en smule, og er du derfor på udkig efter et sted, hvor du kan blive forkælet med det lækreste og mest friske fisk? Og er du hoppet med på den bølge, der efterhånden skyller ind over landet og rammer dem, som kan lide sushi. Så er der især et sted, som du bør besøge.

Stedet hedder Wabiwabi og ligger på Bryggen. Her er du sikret sushi i en kvalitet, som er helt i top, og du kan derfor også være sikker på succes, når du besøger dette sted. Du har rig mulighed for at sammensætte din menu præcis efter dine ønsker og dine behov, og det er derfor helt sikkert, at du ikke bevæger dig sultent videre herfra.

Stedet emmer af noget idyllisk og samtidig med, at du nyder din lækre sushi, kan du høre den sagte lyd af vand og se den smukke udsigt, der er ud over vandet. På terrassen kan du få den helt unikke oplevelse, og du vil i hele restauranten have mulighed for at stifte bekendtskab med en service, som her er i topklasse.

En oplevelse

Vælg derfor Wabiwabi næste gang du gerne vil forkæles og ønsker en oplevelse ud over det sædvanlige til dine smagsløg. Når du vælger at spise din sushi på Bryggen, finder du ikke noget sted, der er bedre, og den mest autentiske oplevelse finder du således også her. Nyd en middag i smukke omgivelser og hold dig ikke tilbage med den lækre sushi.

Sådan laver du en personkarakteristik

Når det kommer til at skulle analysere en fortælling, er der mange ting, som man kan tage fat på i forhold til fortællingens mening og budskaber. Tekstanalysen er et værktøj til at kunne forstå en tekst bedre og dermed forstå, hvad man skal tage med sig videre, efter at man har læst den. Et af de vigtigste elementer i tekstanalysen er den ofte uundgåelige personkarakteristik.

Personkarakteristikken er vigtig for at kunne forstå hovedpersonerne i en fortælling, og hvorfor de netop er vigtige for hele historien. Man kan nemlig få rigtigt meget ud af at have en forståelse for de personer, som er med til at skabe historien.

 

Hvad indeholder en personkarakteristik?

Personkarakteristikken er en skildring af de vigtigste personer i en historie, og er dermed afgørende for at fastslå deres betydning for historien. En personkarakteristik skal kunne fortælle om personens udvendige og indvendige kvaliteter, men det er ikke nok blot at opremse karaktertrækkene, eftersom kvaliteterne af personen skal sættes i relation til historien.

Altså skal man være i stand til at fortælle, hvilken type person der er tale om. Det kan dreje sig om personens udseende samt personlige kvaliteter, og derefter kan man drage dette ind i personens rolle i historien, og hvad personen bidrager med til historien. Derudover findes der flere detaljer, som man kan komme ind på, når man skal udføre en grundig personkarakteristik.

 

Opfattelsen af personer

Udover at komme ind på de mest basale og objektive kendetegn ved en person kan man også overveje, hvordan personen opfattes både af personens omgangskreds og personen selv. Uoverensstemmelser mellem hovedpersonernes selvopfattelse og andres opfattelse af personen har nemlig også meget at sige i forhold til analysen af historien. Man kan nemlig bruge flere af disse overvejelser til at finde ud af, hvad forfatteren af historien synes om personen, hvilket ultimativt kan føre én tættere på målet om at sætte sig ind i forfatterens sted og tankegang.

Har du ømme muskler efter din træning?

Oplever du efter en god omgang træning, at du er øm i dine muskler? Så vær helt rolig. Det er en normal tilstand at være i efter en hård træning. Dog er det mindre behageligt og kan hæmme resten af dagen. Det findes der heldigvis råd for.

Undgå ømhed efter træning

Ømhed i muskler og led forekommer af to omgange. Den første omgang opstår efter træningen og skyldes en ophobning af affaldsstoffer, som sker, når musklerne trættes ved fysisk hårdt arbejde, uden at der kommer ilt til musklerne. Det vil føles som om, at musklerne syrer til. Efter nogle timer kommer anden omgang. Denne opstår på grund af en nedbrydning, hvor muskelfibre og bindevæv er blevet beskadiget. Denne ømhed kan varer ved i op til flere dage.

 

Efter en hård og god omgang træning er det nok ikke lige mere træning, vi synes lyder mest tiltalende. Men for at imødegå de meget ømme muskler, kan det faktisk være en god idé at lave en let omgang træning. Med en let træning menes der blot en rask gåtur, hvilken faktisk kan være med til at nedsætte muskelømheden og hævelsen med op til 40 procent.

 

Derudover kan det også være en rigtig god idé at få masseret sine muskler, således de får lettere ved at undgå hævning. Med en omgang massage er musklerne også bedre til at komme sig igen efter træningen. Og så er det jo ingen hemmelig, at det at strække ud også altid er godt.

 

Med en foam roller bliver du i stand til at kombinere massagen med det at strække ud. En foam roller gør det nemt for dig at løsne op i musklerne, og så er den super nem at anvende – også i hjemmet. Du finder blot en plads og begynder at lave de rullende bevægelser. Det vil sige, at du selv bestemmer sværhedsgraden af øvelserne.

 

Shop din foam roller online

Hos Billig-fitness.dk kan du finde et stort udvalg af foam rollers til fordelagtige priser. Her er du sikret kvalitet for pengene og muligheden for at finde det rette match.

Her er skolen til dig, der elsker idræt

Han herred efterskole er en idrætsefterskole beliggende i Nordjylland i Danmark. Efterskolen er for de energiske børn og teenagere, der ønsker at kombinere deres skolegang med idræt. Er du f.eks. en dreng eller en pige, der går op i fodbold, håndbold eller spring, så er Han Herred Efterskole den oplagte mulighed. På efterskolen kan du selv være med til at vælge, hvilke fag du gerne vil beskæftige dig med under dit ophold. Du får altså selv lov til at udarbejde dit skoleskema i fællesskab med efterskolens ledere og lærere, og du skulle dermed gerne få meget mere lyst til at udvikle dig i fællesskab med andre elever, der har de samme interesser som dig selv.

 

Hvorfor er det en god idé at gå på efterskole?

Som sagt får du masser af medbestemmelse på din efterskole, hvilket også er med til at give dig ansvar og skabe det helt rigtige læringsmiljø for lige præcis dig. I forhold til skole er det vigtigt at føle sig motiveret og føle, at man kan finde ud af det, som man laver. Dog er der masser af hjælp at hente på en efterskole, hvor dine lærere altid står til rådighed, og du er ligeledes omgivet af elever og venner, der gennemgår det samme forløb som dig. På en efterskole er der masser af socialt sammenværd, og det kan næsten garanteres, at du vil falde godt til og aldrig føle dig alene.

 

Er du klar?

Ønsker du at være en del af et helt fantastisk fællesskab, og er du klar til at få dig en masse nye bekendtskaber, så tag et kig på Han Herred Efterskole – her kan dine drømme realiseres, og du vil lære at stå på egne ben. At blive en bedre udgave af sig selv handler i høj grad om at have masser af kærlighed at dele ud af. Her får du en oplevelse, som du aldrig glemmer, evige venskaber og masser af muligheder for at styrke dig selv lige præcis inden for dit område. Held og lykke!